Chrystus Zmartwychwstały na smoku

Zdjęcie nr 11768
Zdjęcie nr 11767
Zdjęcie nr 11766
Zdjęcie nr 11765
Zdjęcie nr 11764
Zdjęcie nr 11769
Zdjęcie nr 11770
Zdjęcie nr 11762
Zdjęcie nr 11763
  • Nr inwentarza: 39/MDR
  • Materiał: drewno
  • Czas powstania: XVII w. (?)
  • Pochodzenie: Parafia św. Mikołaja w Łężynach

Rzeźba pochodzi z parafii św. Mikołaja w Łężynach, k. Nowego Żmigrodu. Wykonana została zapewne w XVII wieku. W czasie konserwacji przeprowadzonej w 1999 roku przez Tomasza Dziurawca stwierdzono, że głowa pochodzi z innej figury.

Jest to całopostaciowe przedstawienie Chrystusa Zmartwychwstałego ukazanego zgodnie z tradycyjną ikonografią. Jezus jest niemal nagi, co pozwala nam dostrzec rany po ukrzyżowaniu: na rękach, stopach i w boku. To świadectwa męki i śmierci, podkreślające to, że Zmartwychwstały to ten sam, który został ukrzyżowany na Golgocie. Dodatkowo Chrystus ma zarzucony na ramiona długi, czerwony płaszcz (zwany pallium) – czerwień to kolor krwi, symbol życia, ale i królewskiej godności. W ręce trzyma laskę krzyżową.

Figura z Łężyn wyróżnia się tym, że Jezus depcze smoka, symbol śmierci, piekła i szatana (podobne występują w wizerunkach Maryi Niepokalanej). Jest to nawiązanie do najstarszych przedstawień Chrystusa Zmartwychwstałego depczącego lwa, węża lub smoka (np. mozaika z VI wieku w pałacu arcybiskupim w Rawennie), co jest odniesieniem do słów Psalmu 91,13: “będziesz stąpał po wężach i żmijach, a lwa i smoka będziesz mógł podeptać”. Chrystus jawi się więc jako zwycięzca śmierci, grzechu i szatana, który właśnie poprzez fakt powstania z grobu wybawił ludzi od zła.

Ponadto rzeźba ta jest jeszcze o tyle ciekawa, że wydrążenie z tyłu postaci, które nie jest niczym nadzwyczajnym w obiektach tego typu, tutaj zostało zasłonięte drzwiczkami, tworząc w ten sposób swoisty schowek.

Obiekt został przekazany do muzeum w 1999 roku przez ks. Józefa Filę.